štvrtok 26. mája 2016

Nebola to ondatra


Bolo to pre mňa, akoby cesta k moru, cesta plná radosti a veľkých očakávaní, keď som ako malý chlapec so svojou sestrou a jej partiou pred viac ako tridsiatimi rokmi navštevoval naše letné superkúpalisko Delňa. Mám hlboko zapísané v pamäti, ako to tam žilo. Trávnik, miesto pri mieste, obsadený návštevníkmi, plechové kabínky na prezliekanie, dlhé rady na zmrzlinu, alko a nealko.

Trochu som povyrástol a na Delňu som začal chodiť sám so svojou partiou. Areál postupne chradol, čo sa dalo rozbiť, to nespratná mládež nešetrila, služby boli menej než nič a kvalita vody viac ako na zaplakanie. Moje posledné návštevy už neboli o kúpaní, ale iba o slnení a žmurkaní na dievčatá.

Pamätám si na moju úplne poslednú návštevu nášho zanedbaného skvostu. Vonku bolo príšerne horúco, a tak som sa rozhodol, že povestný biohazard číhajúci z útrob matičky Delne odignorujem. Vhupol som do vody, párkrát zabral pohybovým aparátom, na chvíľu som sa ponoril a opäť vynoril. Odrazu som pár metrov vedľa seba videl plávať...

Nie, ondatra to nebola. Bolo to... (viac to komentovať netreba). Dnes je to vcelku úsmevná epizóda z vodného sveta zašlých dní. Delňa rokmi odtekala a so sebou kúsok po kúsku odnášala aj slávne meno, ktorým sa voľakedy tak hrdila.

Roky ubiehali a ako sa striedali poslanci a vedenie mesta, tak sa menili aj správcovia babičky Delne. Ešte menej ako lacno pôsobiaci areál nevhodný na kúpanie, občasne používaný na kultúrno-spoločenské akcie, znášal návaly besniacich sa fanúšikov dobrej hudby, oblievajúcich sa, častokrát nechutne zapáchajúcim, pivom.

Medzitým, pri otvorenej Delni vznikol aquapark s rovnomenným názvom a na pýchu pod holým nebom sa zabúdalo čoraz častejšie. Pred rokom bol pokus o oživenie tejto pýchy Prešova, ale voda na kúpanie vhodná nebola. Vyzerá to tak, že tohto roku chytilo vedenie mesta opraty areálu oveľa pevnejšie a z kúpania predsa len niečo bude. Aj napriek tomu, že nejaký inštalatér-babrák na pokyn, možno, (ne)známeho zamestnávateľa chcel napáchaním škôd tento dobrý úmysel prekaziť, sa v príprave na letnú sezónu pokračuje ďalej.

Zdá sa, že v spolupráci s dobrými ľuďmi začne Delňa dýchať novým životom a bude vhodná nielen na slnenie, ale aj na kúpanie a pre ďalších fešákov mladšej generácie príjemným priestorom na žmurkanie po nezadaných krásaviciach.

Podporujeme snahu súčasného vedenia mesta a dobrých ľudí o obnovu tohto, ľuďmi milovaného, rekreačného miesta a „nemotornému“ inštalatérovi-sabotérovi a jeho zamestnávateľovi pripomíname veľmi obľúbenú vetu: „Božie mlyny melú pomaly, ale isto.“


© Tím Ranná Hviezda 25.5.2016

3 komentáre:

  1. ...zavriem oči... vrátim sa do dôb dávno minulých a idem si plne vybaviť vtedajšie vône, chute, teplo ...(na to slovíčko nie a nie prísť) no nič... parkovanie na parkovisku, pod stromami, fronta na lístky (ak ste nešli cez pole a neskočili plot :-) ...toto nieje návod!!! ) prvé kroky po schodoch a z reproduktorov zneje CC Catch, Modern Talking, Bad Boys Blue, Kool&the Gang alebo Elán, Peťo Nagy. Spomienky sa prelínajú čo to v osemdesiatych, čo to v deväťdesiatych... podľa strihu plaviek :D,.. vôňa Nubianu na opaľujúcich sa telách. Odvážni chalani skáču z najvyššieho bodu mostíka... v nedeľu na obed sa vybaľujú rezne, okrávajú uhorky a paprika a paradajky,... ...bruchatý ujko nesie v starodavných voskovaných pohároch načapovaný prvotriedny pivný mok, podstivo tlačený kompresorom z miestnej Rusalky alebo Rosničky. Decká drankajú na oranžové, červené alebo žlté Limo ktoré je studené a láme zuby a hoc je v ňom cukru ajajaj decká ho vylietajú pri hre z farebnými nafukovacími loptami, ... mládež už hluší pod lipami volejbal len tak v kolečku. ...a každému je tak fajne ako by ležal niekde na sardínii. Som staromódny a nostalgický?... možno hej... takto si na to spomínam ja. A čo vy?...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jožko ďakujeme za tvoj komentár zo stroja času, ktorým si nás milo potešil. Prajeme ti všetko dobré. Tím Ranná Hviezda.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Veľmi rád som sa podelil zo spomienkami. :-) pekný slnečný a požehnaný víkend :-)

    OdpovedaťOdstrániť